Lite historia
Hantverksyrket är ett arv från min farfar den kände Tore Ershag bosatt i
"Bersika" i Piteå.
Hösten 1995 skolades jag in i branchen av honom, han var då 75 år men
jobbade ändå i sin tapetserarverkstad.
När Tore var ung var det självklara yrkesvalet i hans hemort i Jämtland
att bli skogsarbetare, men det Tore var lite klent byggd för det tunga
yrket så ödet förde honom till att bli tapetserare. Denna anledning till
yrkesval har jag nog också ärvt.
Sedan 1995 har jag sytt och klätt om bilinredningar och möbler. Mitt
eget intresse har styrt verksamheten mot fordonssadelmakeri.
2004 registrerades Ershags Sadelmakeri och lokalen var 17 kvm i en
lägenhet i centrala Skellefteå.
2008 invigdes den nya lokalen i Drängsmark 2.5 mil norr om Skellefteå.
En nybyggd verkstad anpassad för Sadelmakeri, 2009 investerades i en ny
symaskin.
Projekt - bygge av ny verkstad
2013, Egen tomt köptes mitt i Drängsmark.
2014, Äldre hus som stod på tomten revs.
2015, Befintligt uthus Renoverades.
2016, Grunden anläggs, och betongplatta gjuts.
2017, Bygget av verkstad påbörjas. EU-bidrag beviljas från Jordbruksverkets ”Stöd i landsbygdsprogrammet”.
2018, Bygget fortsätter, Garagedelen färdigställs och ett förhandsgodkännande från Bygg- och Miljönämnden beviljas.
2019, Slutförande av verkstad.
Eget bilprojekt 2012
Volvo Amazon Custom, ett renoverings och custom-projekt jag själv genomfört ställdes ut på Bilsport Performance & Custom motor show, Elmia 2012.
Detta belönades med 3e pris i EUR-klassen. Senare även förstasida och reportage i Bilsport nr4 2013.
USA 2006, 2008 och 2013
En av mina finaste meriter måste vara att på en kunds bekostnad resa
till USA för att där bygga upp och klä inredning och sufflet till 2006
en Buick 1927 och 2008 en Cadillac 1931.
2006 Buick 1927
På denna resa följde min familj med, Cecilia och Daniel, Elias var i
magen.
Bilen var helt tom på inredning, på sidan om låg en hög av
fjädrar/råttbon/damm som en gång varit en inredning. All trä i stommarna
byggdes upp och fjäderpaket i liknande storlekar beställdes och byggdes
sedan om av mig för att passa dessa bilar. Stagen till suffletten visade
sig ligga i en annan delstat i USA så det blev en lång resa för Elisha
för att hämta dem. 100 arbetstimmar senare stod Buicken klar med
komplett inredning i svart läder och en ny sufflett sydd och monterad av
mig.
2008 Caddilac 1931
Resan liknar den första, tiden 2 och en halv vecka var samma som
tidigare. Men denna gång så följde jag med en professionell plåtslagare
och svetsare Mikko Kaloi. Förutsättningarna på bilen var om möjligt ännu
sämre, bilens kaross var ej monterad. Jag och Mikko jobbade intensivt
för att bygga ihop och justera in karossen. När den andra arbetsveckan
tog sin början kunde jag börja med mitt inredningsjobb, tiden var knapp
men jag hann bygga upp och klä inredningen klart. Suffleten fanns det
dock inga förutsättningar att hinna med denna gång.
2013 Cadillac 1930
Uppdraget var att klä inredningen och göra en sufflett. Bilen var lackerad och trästommarna var förberedda.
Som vanligt är utmaningen att symaskin och verktyg är långt under önskad kvalité. Trots detta slutförs projektet framgångsrikt.
En roadtrip efter slutfört arbete blev ett äventyr då den gamla Cheva pickup jag lånat hade läckande bränsletank. En Lampskärm
från en tågstation hittades och jag använde den för att samla upp läckande bensin på nätterna. Jag tog mig tillbaka till slut,
men under resan fanns en oro för problemet hela tiden. Jag kunde ändå besöka en bilträff och gjorde en dag i New York.
|